onsdag 10 juni 2009

Debut i lydnadsklass 2

Då har vi kört vår första 2:a och jag är inte helt förvånad att det sket sig med just rutan och fjärren. Ewitha var fin i dag, med rutan vet jag inte vad som hände, hon sprang ganska rakt och sen vek hon av till vänster, förbi rutan och började nosa. I sådana här fall önskar man att man hade mer erfarenhet så att man vet hur man kan "rädda" situationen med en 5:a. Fjärren gick över förväntan, men domaren tyckte inte att hon satte sig ordentligt på första sitt och på det andra gjorde jag med flit ett kraftigt dubbelkommando, jag har hört att man kan flytta en fot, men inte bägge, så jag flytta en fot mot henne o då sätter hon sig. Läggandet vet jag inte riktigt varför det nästan alltid blir knas på tävling? Ska nog ändra lite på kommandona. I fria följet behöver vi träna uthållighet (ännu mera) och att gå mot kanter... Ewitha blir väldigt osäker när vi närmar oss kanten på plan eller som nu ett balanshinder (min klass hölls på en agilityplan), hon tittar på mig och jag kan nästan höra henne: "matte, det kommer en kant, det kommer en kant, vart ska vi, vart ska vi????. Nu är det bara att träna, träna, träna och träna för jag vill och ska ha ett 1:a pris i 2:an innan detta år är slut (helst innan hösten så jag kan börja träna 3:an..haha, tur att jag inte har så höga krav på mig själv, eller hur?).

Dagens resultat:

Platsliggande: 10 poäng (koeff 4)
Fritt följ vid sidan: 8 (koeff 3) släpper helt om, bra språng, sitter snett
Läggande: 8 (koeff 1) sent läggande, tar några steg
Inkallande m ställande: 8 (koeff 2) något långt ställande, bra tempo
Sändande med ställande: 0 (koeff 3) nosar, går ej in i rutan
Apportering: 8,5 (koeff 2) bra tempo, avslut sitter ej, sitter snett
Fritt hopp ö hinder: 9,5 (koeff 2) sitter snett
Fjärrdirregering: 0 (koeff 2) sitter ej, föraren flyttar sig från platsen
Helhet: 9 (koeff 1) bra tempo

Ska även gratta min klubbkompis Anna och hennes dobermann som blev LP1 idag!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar