söndag 23 augusti 2009

Hundträning

Nu när skolan har startat igen så får även jag tid o rutiner på hundträningen igen. Jag har som mål att vi ska få ett LP2 innan detta året är slut och att vi ska börja träna in treans moment. Just nu har jag fokus på "rutan", jag tränar med belöning (leksak) utanför rutans bakkant, hon börjar få riktigt raka ingångar nu o när jag har testat utan leksak någon enstaka gång så går det faktiskt bra. Jag måste bara låta bli att testa två gånger i rad eftersom hon då vet att hon ska stanna och bygger upp en förväntan på vägen till rutan, så att hon självmant stannar för tidigt. Fria följet är något vi tränar flera gånger om dagen i många olika miljöer och vi gör framsteg, även fast dom är små. Ett problem som endast uppstår på tävling är tugg på apporten. I dag fick jag tips om att ge godis varje gång hon kommer in, ska pröva det. Men när jag själv tänker på min träning kring apporten så inser jag en sak... Hon är superfin på träning, därför tränar jag inte så mycket på den och det kanske är fel. För jag upplever att hon på tävling ser den som en belöning för hon älskar den!!! (Hon piper till o med när andra tränar apport) Så jag kanske helt enkelt ska träna den mycket för att ta bort den stora förväntan hon har på den? Jag får fundera vidare och träna hårt i veckan för nu börjar det närma sig två tävlingar.

I dag vill jag även gratulera Ylva Päivinen & Emenems Imza till ett 1.a pris och vinst i klass 3 på 286,5 poäng och därmed blev dom LP3. STORT GRATTIS till mina förebilder!

1 kommentar:

  1. Men shit vad mycket jag missat att läsa,,,men nu är jag ikapp ;O)

    SvaraRadera