söndag 22 februari 2009

Det hjälpte inte...

...att hålla Nova hemma från dagis i veckan när magsjukan härjade hejvilt. I natt kräktes hon! Som kanske alla vet är jag fruktansvärt rädd för magsjukan. Jag har full koll på vilka som har, vilka som haft och så begränsar jag barnens umgänge (jag vet att jag borde gå i terapi). Mina älsklingar har sovit med en "kräk-bunke" i sängen sedan oktober nångång när jag typ hörde rykten om att kräksjukan hade startat... Men det lönade sig ju, för Nova kräktes i bunken! Från djupsömn till strukturerad bakterietekniker på en halv sekund. Jag sa åt Nova att stanna kvar i sängen, gick in i badrummet, tog bort skötbordet från badkaret, lyfte Nova dit och duschade av henne (vid det här laget har jag tvättat mina händer minst 5 gånger) sen fick hon sitta kvar, in i hennes rum, alla lakarn, kuddar, täcken som va i närheten in i tvättmaskin, tvätta händer, skura o sprita alla lysknappar, handtag och tvättmaskinen som jag tagit på (+tvättmedelsburken, måttet & sköljmedel). upp till Nova i badet, tvätta ordentligt, torka (jag brukar testa o ge mina barn vatten att dricka för att se om det kommer upp igen, för då vet man säkert att det är magsjuka) sen skurade & spritade vi överallt! Det hände inge mer sen... Nova har ätit frukost, lunch och mellis och det har inte hänt något mer, men vi sätter oss i karantän 48 timmar i alla fall! Synd bara om barnen som hade laddat för att gå på kalas i badhuset... Just nu är dom ute och leker för fullt i snön tillsammans med Alex & Ewitha! Ok, alla ni som nu tror att jag måste till psyket på en gång, kan lugna er, jag håller på att bearbeta mig själv... (Måste bara tillägga att Mino en gång berätta att ett barn hade kräkts på dagis... Jag fråga direkt vad han gjorde, han svarade att han sprang åt andra hållet! Mammas duktiga kille, haha...han fick glass för det)

1 kommentar:

  1. Kanske inte borde delge dig denna kunskap! Men du vet väl att handsprit inte biter på Vinterkräksjuke baciller... Då är det klorin som gäller, alltså klorina allt som kan ha smittan på sig. Svårt med sängkläder o så men då är det typ 70-80 graders tvätt som gäller... Som sagt kanske inte något du vill veta?!

    SvaraRadera